Binnenterrein Forum

Van april tot begin september 2012 is het binnenterrein achter de huizen aan de Poelestraat noordzijde, Grote Markt oostzijde, de zuidzijde van de Popkenstraat en de westzijde van de Schoolstraat archeologisch onderzocht. Dit onderzoek is uitgevoerd door ARC bv in samenwerking met de stichting RAAP, de gemeente Groningen en de stichting Monument & Materiaal. Momenteel worden de gedane vondsten schoongemaakt en geconserveerd. Veel aandacht wordt er ook geschonken aan het schoonmaken en documenteren van houten constructiedelen. Van een aantal waterputten is de houten 'fundering' of 'onderslag' meegenomen. Vaak zijn dat planken of balken die hergebruikt zijn. Nadat ze grondig gewassen zijn, worden ze uitvoerig gedocumenteerd (getekend en gefotografeerd). Bijzondere vondsten zijn tot nu toe twee delen van een scheepsromp, die in Delft geconserveerd zullen gaan worden.

GroningerForum 100834D

GroningerForum 100835D

Dit jaarboek wordt uitgegeven in samenwerking met de gemeente Groningen en behandelt archeologie, bouwhistorie en restauraties in de stad Groningen. Doel is het onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken en belangstelling op te wekken voor de Groninger geschiedenis.

Stadse fratsen zijn archeologische rapporten van de Dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken van de Gemeente Groningen en Stichting Monument & Materiaal Groningen.

Vrijwilliger worden

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij stichting Monument & Materiaal te worden en heb je een brede, historische belangstelling? Informeer telefonisch wat de mogelijkheden zijn. Een vrijblijvend, oriƫnterend gesprek is altijd mogelijk.