Open Monumentendag met Vlooienmarkt bij M&M

Zaterdag 14 september 2024
11.00-16.30 uur

Monument & Materiaal stelt haar onderkomen in een schoolgebouw uit 1896 aan de Westerbinnensingel open voor bezoekers. De buitenkant van ons monumentale pand valt op door zijn gevels met gekleurde en geprofileerde bakstenen. Ook binnen valt veel te ontdekken in de depots voor oude bouwmaterialen, bij de exposities en een bijzondere vlooienmarkt.
Exposities binnen het thema van OMD 'Onderweg'
• Oud glas gemaakt in de stijl van Venetië.
• Onderdelen van wagens, gevonden bij opgravingen
• Hoe Delftse blauwe tegels Europa veroverden.
Vlooienmarkt
Het is een traditie geworden: een vlooienmarkt tijdens de Open Monumentendag. Te koop zijn o.a. tegels, ornamenten, glas-in-loodraampjes, meubels, serviesgoed en meer. Iedereen is van harte welkom!

Onderweg in oude tijden: een wagenwiel gevonden in de opgraving Oudeweg (1990).
Foto: Peter Broekhuizen

Tekening: Henk Staal

M&M schenkt stenen voor monument van Beno Hofman

Kunstenaar Gert Sennema heeft via OogTV een oproep gedaan voor het doneren van historische stenen ten behoeve van een monument ter nagedachtenis van de stadshistoricus Beno Hofman. Het monument zal de vorm krijgen van een gemetselde put waarin een boom wordt geplant.

Klik hier voor meer informatie over dit project op de website van OogTV

Monument & Materiaal bewaart in zijn opslag diverse oude bouwelementen en ornamenten van natuursteen (zoals zandsteen, hardsteen of marmer) en enkele bakstenen. Deze materialen zijn afkomstig van afgebroken gebouwen uit de stad Groningen en de provincie. De oudste stenen dateren uit de Middeleeuwen en de jongste uit de vorige eeuw. In de bewerking van deze stenen herken je nog de hand van de oude vakmensen.

Vaak zijn deze bouwmaterialen beschadigd en incompleet, zodat ze moeilijk herplaatsbaar zijn, maar wel geschikt zijn voor een uniek kunstproject. Het idee van een monument voor Beno Hofman, die goed bekend was met M&M, leek ons een uitgesproken kans om deze materialen een nieuwe plek te geven. We hebben contact gezocht met Gert Sennema; hij heeft samen met ons een hele partij stenen uitgezocht en direct meegenomen.

Het is nog niet voldoende om de hele put mee te metselen, maar wel een mooi begin. De oproep om stenen te doneren blijft actueel, in oktober gaat Gert aan de slag om het monument te realiseren.

Gert Sennema neemt stenen in ontvangst.
Foto: Jaap Buist

Archeologie tentoongesteld

Tot 1 november 2024 is nog in Museum Wierdenland in Ezinge de expositie Spinnen met bot, weven met planten te zien. In deze tentoonstelling die textiele werkvormen vanaf de vroegste wierdebewoning presenteert, zijn enkele voorwerpen uit de opgravingen in Groningen opgenomen.

Op 14 september tijdens Open Monumentendag gaat het Pelstergasthuis in Groningen haar vroegere rol als gasthuis voor pelgrims voor het voetlicht brengen. In hun museumzaal zijn archeologische voorwerpen te zien uit het gasthuis en van de opgraving onder het naburige pand De Pelster (collectie gemeente Groningen). Ook is er een pelgrimswandeling naar de Martinikerk en zijn in het gasthuis de kerk, de tuin, de oude gaarkeuken en de voogdenkamer toegankelijk. Open van 11-17 uur.

Op de foto: een schelp als insigne van de pelgrims van de Sint Jacobsroute, gevonden in de opgraving Singelstraat (1993). Foto: Jaap Buist