Nieuwsbrief maart 2024

Lezing M&M: Egge Knol vertelt over Het Huis met de Dertien Tempels

In 1908 werd het Huis met de Dertien Tempels, Oude Boteringestraat 23, verbouwd. Een schitterende betimmering met wandvullende schilderijen van Hermannus Collenius (1650-1723) werd verkocht naar het buitenland. Een deel van de betimmering keerde in 1997 terug naar de Stad in het Groninger Museum. Onlangs werd een ontbrekend schilderij door het museum verworven. Het stelt Vader Tijd (Chronos) voor met op de achtergrond het pand vóór de grote verbouwing van 1711. Dat schilderij laat zien waaraan het huis zijn bijzondere naam ontleende. De voordracht gaat over dit huis en zijn geschiedenis.

Dr. Egge Knol was van 1994-2023 conservator archeologie en geschiedenis van het Groninger Museum en betrokken bij de beide aankopen van het werk van Collenius.

Datum: donderdag 28 maart, aanvang 14.00 uur Locatie: Mennozaal v.d. Doopsgezinde kerk,
Oude Boteringestraat 33 te Groningen

M&M op Interieurplatform

Op 15 maart organiseert de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) weer een Interieurplatform onder titel Samen Sterk, interieur gerelateerde stichtingen en vereningingen. De hele dag worden in Amersfoort lezingen gehouden en op de infomarkt presenteren zich verschillende organisaties die bijdragen aan de instandhouding van historische interieurs. Medewerkers van Monument & Materiaal staan ook op deze infomarkt en vertellen daar hoe zij voor behoud en herplaatsing van oude bouwmaterialen zorgen.

Datum: vrijdag 15 maart 2024
Tijd: 10.30 – 16.45 uur
Locatie: RCE, Smallepad 5, Amersfoort
Meer informatie: zie website Interieurplatform

Bij de herinrichting van de Martinikerk in 1962-1975 is uit het middenschip een zogenamde vrouwen-gestoelte verwijderd, een soort enorme balkon van eikenhout op natuurstenen fundament. Deze constructie was in 1836 gebouwd om meer plaatsen voor vrouwen te creëren. Via enkele omwegen kwamen onderdelen van dit gestoelte (onder andere trapbalusters, gestoken kapitelen en consoles met bladmotieven) in het depot van Monument & Materiaal en bleven hier meer dan 30 jaar. Onlangs zijn deze stukken terug gegaan naar de oorspronkelijke eigenaar, de Martinikerk, waar ze voorlopig in de opslag worden opgeborgen.

Archeologie in de vitrine

Gemeentehuis aan de Kreupelstraat
In de ontvangstruimte zijn een aantal vitrines ingericht met archeologische vondsten afkomstig van verschillende opgravingen rondom de Grote Markt. De expositie is te bezichtigen tijdens de openingstijden van de gemeentelijke balies.

Gemeentehuis aan Gedempte Zuiderdiep 98
De vitrine in de hal is gevuld met vondsten en foto's uit jaarboek Hervonden Stad en Land 2023.

Binnenkort: archeologisch textiel in museum Ezinge
Vanaf 26 april presenteert het museum Wierdenland een expositie Spinnen met bot, weven met planten. Textiele ambachten vanaf de eerste Wierdenbewoners.
Een 16e-eeuwse want en kinderkousje uit de opgraving Prinsenstraat 11 (2000) worden er tentoonsgesteld.

Begunstiger Monument & Materiaal

Wilt U ons werk steunen? Wordt dan begunstiger van onze stichting. Stichting Monument & Materiaal is aangewezen als zogeheten culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Schenkingen zijn daarom fiscaal geheel aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Uw donaties zijn van harte welkom via IBAN NL32 INGB 0000 0253 43. Wij zijn degenen die al gedoneerd hebben zeer erkentelijk!